Is de AVG voor de overblijf geregeld?
Maandag 28 mei is de nieuwe wet Algemene Verordening Persoonsgegevens (AVG) van kracht. Dit betekent dat elke organisatie die persoonsgegevens verzamelt en verwerkt, verantwoordelijk is over deze gegevens. Hoe is het geregeld bij uw overblijforganisatie?
Zijn de persoonsgegevens beschermd, of is er sprake van een mogelijke datalek? Met de nieuwe Europese richtlijnen van de AVG zijn er veel nieuwe verplichtingen voor elke organisatie. Verplichtingen die goed geregeld moeten zijn, omdat de consequenties hoog kunnen oplopen. De kerngedachte van deze inspanningswet is dat elke organisatie die persoonsgegevens verzamelt zich moet inspannen om datalekken of dataverlies te voorkomen.
Waar moet u op letten?
Het lijkt eenvoudig, maar de de AVG vraagt u na te denken over hoe u omgaat met de data die u heeft. Werkt u nog met strippenkaarten? Heeft u kindgegevens op papier? Wie kunnen bij de persoonsgegevens? Hoe communiceert u met leerlingen en ouders? Zijn alle begeleiders op de hoogte van deze wet? Heeft u de ouders geïnformeerd? Zomaar een paar vragen die spelen. De verplichtingen bestaan grofweg uit het beschrijven van alle werkprocessen, het aanstellen van functionarissen, het informeren van medewerkers en begeleiders.
Hulp en Ondersteuning
We helpen u graag en kunnen u ondersteunen op de volgende wijze:
1. Telefonisch consult: stel uw vragen en wij helpen u onderweg (gratis)
2. Registratiesysteem MijnTSO: met dit systeem heeft u nagenoeg alle verplichtingen geregeld
3. Cursus: moet u nog een TSO cursus organiseren, de AVG is bij ons geïntegreerd
Voor meer info of vrijblijvend contact: Contact Mijn TSO