Is uw TSO professioneel?

Elke overblijforganisatie wil professionaliteit bieden. Maar waar let je dan op? Wat maakt een overblijforganisatie professioneel? Mijn TSO realiseert dit door te kijken naar 5 factoren:

1. communicatie, 2. flexibiliteit, 3. deskundige begeleiding, 4. correcte administratie, 5 .uitdagende omgeving. Deze 5 domeinen samen bieden veiligheid, voorspelbaarheid en geborgenheid. En dat is ons doel. In dit artikel gaan we dieper in op het domein communicatie.

Het verloop van de communicatie

Veelal gaat de communicatie tussen ouders en de overblijf via de basisschool. Ouders geven berichten aan de overblijf door via de leerkracht van hun kind. Dit kan anders. Een rechtstreekse communicatie tussen ouders en de overblijforganisatie heeft veel voordelen. Het scheelt vertraging en ruis. Daarna wordt de leerkracht niet belast met zaken die de overblijf aangaan. Wanneer kleine vragen rechtstreeks kunnen worden weggenomen/ beantwoord, blijven ze niet liggen en worden ze niet groter. De overblijf kan zo ook worden gezien als een eigen organisatie in plaats van een bijproduct van de school. Neem die rol als TSO (tussenschoolse opvang) en trek de verantwoordelijkheid over de communicatie naar je toe. 

Hoe communiceren vanuit visie

Als je dan de communicatie op je hebt genomen, is het natuurlijk wel wenselijk dat je goed communiceert. Trap dan niet in de meest klassieke valkuil die er is: je aangevallen voelen. Zoals bij de meeste organisaties worden de aandachtspunten benoemd en blijven complimenten over positieve zaken meestal uit. Geen bericht is dus goed bericht. Je zal daarnaast merken dat ouders aandacht vragen voor groten en kleine dingen. Soms hebben ze gelijk en soms ook niet. Voel je in elk geval niet aangevallen, maar ontvang de boodschap vanuit de volgende basisgedachte:

"ouders willen het beste voor hun kind en willen daarom dat het bij de overblijf goed gaat." 

Ouders staan dus aan jouw kant en denken met je mee. Soms zeggen ze dat misschien wat onhandig of hebben ze geen inzicht in hoe de overblijf werkt. Accepteer dit en probeer de boodschap te vertalen. Vertaal de verzoeken van ouders naar de werkwijze en de waarden van de overblijf. Geef vanuit die gedachte antwoord. Ter illustratie het volgende voorbeeld; we kennen allemaal de ouder die wil dat hun kind het brood opeet. Daar moet de overblijf voor zorgen, "want nu krijg ik telkens volle trommels terug naar huis". Dit verzoek kan worden afgewezen. Wel kan worden aangegeven dat het kind zal worden gemotiveerd om te eten (standaard werkwijze), maar je kunt het moeilijk naar binnen duwen. Veel ouders geven aan dat het kind dan maar langer de tijd moet krijgen om te eten. Dit kan ook worden afgewezen. Er is eettijd en speeltijd (werkwijze en waarden). Het kind wordt tijdens eettijd gemotiveerd om te eten, daarna gaat de organisatie over in speeltijd waar alle kinderen aan mee moeten doen. Wat de ouder wel kan doen is zelf met het kind praten en vragen waarom het brood niet wordt gegeten. Dan ligt de opvoeding weer daar waar die hoort. 

Voor meer informatie over het concreet maken van beleid en vanuit beleid communiceren naar de ouder? neem gerust contact met ons op. We vertellen u graag de mogelijkheden die we bieden op het gebied van het schrijven van beleid, teamcursussen en coaching op the job en interim-management. 

Communiceren over het kind

Soms is het de overblijforganisatie die juist iets wil doorgeven aan de ouder. In veruit de meeste gevallen gaat het dan over incidenten. (Dat hoeft natuurlijk niet. Het is juist leuk om de positieve punten te benoemen.) Dit wordt als heel moeilijk ervaren en vaak ook gezien als falen van de overblijf. Het wordt dus ook vaak vooruit geschoven. Tot het volgende incident en een groter incident. Dit is niet verstandig en raden we af. Ouders hebben namelijk het recht om te horen dat hun kind zich niet goed heeft gedragen. Daarnaast maak je ouder deelgenoot van de zorg. Ook worden ouders niet overvallen met in een keer een heel groot incident en de opmerking "Ja, het gaat eigenlijk al heel lang niet goed." Communiceer wanneer een kind voorbij de grens gaat. Zorg dat je incidenten vastlegt en betrek ouders vanaf het begin bij de zorg. Geef aan dat je de zorg ook zal delen met de school. Blijf bij je eigen normen/ richtlijnen. Onthoud daarbij dat je als overblijforganisatie het recht hebt kinderen tijdelijk of voorgoed de overblijf te weigeren. Wel moet je dit goed kunnen onderbouwen.

Voor meer informatie over het concreet maken van beleid en vanuit beleid communiceren naar de ouder? neem gerust contact met ons op. We vertellen u graag de mogelijkheden die we bieden op het gebied van het schrijven van beleid, teamcursussen en coaching op the job en interim-management. 

Nieuwsbrief

Hier kunt u zich aanmelden als abonnee voor de nieuwsbrief van Mijn TSO.

Contact

Heeft u vragen over het administratiesysteem Mijn TSO neem gerust contact met ons op.

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of bel 06 543 575 24.

Aanbevelingen

J. van Zaanen: "De overblijf app is echt heel handig! Aan en Afmelden gaat nu heel makkelijk en de factuur via de mail is heel overzichtelijk."

M. de Jong: "Fijn systeem en die overblijf app werkt goed. Ik kan mijn kind nu eindelijk makkelijk aan en afmelden."

M. Voerman: "Wij maken sinds schooljaar 2015-2016 gebruik van het overblijfsysteem Mijn TSO. Een zéér gebruikersvriendelijk systeem, zowel voor ouders als voor TSO-medewerkers. Het aanmaken van een account en het installeren van de app voor de mobiele telefoon is een kwestie van minuten.De ondersteuning door, met name, Carolien is zeer professioneel en punctueel. De facturering is, naar keuze, 4x per jaar en via één druk op de knop gedaan. Betaling is mogelijk via iDeal, wat ook zéker een pluspunt is. Kortom, dit overblijfsysteem is absoluut aan te bevelen."